Monday, April 21, 2008

Ah! Cuepacs!

Cuepacs dan Abdullah telah bertemu membincangkan hal tuntutan honorarium kakitangan awam kerajaan dan 5 tuntutan lain. Ah! Menggunung harapan seluruh kaki tangan awam – dapatlah kiranya wang honorium yang dituntut tersebut!

Kemudian , Cuepecs pun membuat pengumuman – batalkan pemboikotan Hari Pekerja 1MEI ini dan setuju melupakan tuntutan honorarium RM2,00 bagi para pekerja kerana kata Cuepacs : Perdana Menteri Abdullah Badawi bersetuju menunaikan 5 lagi tuntutan lain

Lima tuntutan itu ialah kadar pencen mengikut perkhidmatan sebenar, pelanjutan umur persaraan daripada 56 kepada 60 tahun, pengubahan kaedah peperiksaan Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) serta elaun kritikal dan imbuhan tetap perumahan.

Kenyataan Cuepas telah dinafikan oleh PM Abdullah. Beliau kata Cuepacs telah membuat pengumuman yang tidak tepat dan mengelirukan…..

Kita tidak pasti samada PM Abdullah telah berdolak dalih dalam perkara tersebut hingga memperlihatkan tidak cerdiknya dipihak Cuepacs dalam menangani isu tuntutan mereka.

Cuepacs dilihat bertindak terlalu awal ataupun gopoh sedangkan Perdana Menteri hanya akan mengumumkan keputusan kerajaan pada 29 Mei. (Kenapa begitu lama?)Sepatutnya diadakan sidang media bersama bagi menyatakan keputusan perjumpaan tersebut dan bukan memandai-mandai seorang.

Cuepacs perlu lebih berhati-hati pada masa-masa akan datang. Jadi ke tidak memboikot Hari Pekerja 1 mei ini?

Laporan berkaitan di sini

Updated terbaru : Cuepacs optimis kerajaan luluskan

No comments: